De invoering van het 5-gelijke-dagenmodel heeft een wereld van verschil gemaakt bij Kindcentrum Zonnestraal. Adjunct-directeur Anouk Spruijt legt uit hoe deze keuze niet alleen rust bracht voor leerlingen, maar het ook mogelijk maakte voor leerkrachten om hun werkzaamheden meer te spreiden. Het model dat noodgedwongen ontstond tijdens de coronaperiode, is inmiddels stevig ingebed in de school.

Kindcentrum Zonnestraal Den Haag

Het ontstaan: een coronamaatregel die bleef

Tijdens de coronapandemie werd het 5-gelijke-dagenmodel op Kindcentrum Zonnestraal, onderdeel van onderwijsorganisatie Octant, ingevoerd om het aantal contactmomenten tijdens het brengen en halen te beperken. De traditionele schooltijden waren van 08:30-15:00 uur met een lange middagpauze die de leerlingen thuis of op school konden doorbrengen. Op woensdagmiddag waren alle leerlingen vrij en de groepen 1 tot en met 4 waren ook op vrijdagmiddag vrij. Deze schooltijden maakten in coronatijd plaats voor een continurooster van 8:30 tot 14:00 uur en dit bleek positief uit te pakken. Zowel leerlingen, ouders en teamleden ervaren rust en structuur sinds de invoering van het nieuwe rooster.

Toen de coronamaatregelen versoepelden en de school tot twee keer toe gewisseld was van schooltijdenmodel, werd een peiling gehouden onder ouders en het team over eventuele definitieve invoering van het 5-gelijke-dagenmodel. De leerlingenraad, die uit kinderen van groep 5 tot 8 bestaat, speelde ook een actieve rol in de besluitvorming. Zij ervaren vooral meer rust en duidelijkheid door de nieuwe schooltijden en vinden het prettig dat ze na schooltijd meer tijd hebben om met andere kinderen te spelen. Ook de MR is nauw betrokken geweest bij het proces. Uit de peiling bleek het merendeel voorstander te zijn en de school voerde het 5-gelijke-dagenmodel definitief in.

Wat is het 5-gelijke-dagenmodel?

Leerlingen van Kindcentrum Zonnestraal zijn nu elke dag van 08:30 tot 14:00 uur op school en eten met hun eigen klas. In de groepen 1 en 2 gebeurt dit onder begeleiding van vrijwilligers en bij de groepen 3 tot en met 8 samen met groepsleerkrachten. Na de lunch volgt een buitenpauze van twintig minuten, waar Double Sports een sportieve activiteit organiseert voor de kinderen die daaraan willen deelnemen.

Elke leerkracht loopt één keer per week pleinwacht, altijd samen met een collega. Dit is verdeeld in shifts over het hoofdgebouw en de dependance, zodat teams van één locatie tegelijkertijd pauze hebben. Na 14:00 uur is elke leerkracht nog minimaal één uur beschikbaar en bereikbaar. Leerkrachten hebben daarna de ruimte om zelf hun werkzaamheden in te plannen, wat zorgt voor autonomie, efficiëntie en een betere werk-privébalans. 

Kindcentrum Zonnestraal Den Haag

Kindcentrum Zonnestraal Den Haag

 

De voordelen van het 5-gelijke-dagenmodel

Het 5-gelijke-dagenmodel biedt duidelijke voordelen voor zowel leerlingen, ouders als het team.

Voor de leerlingen

  • De structuur van gelijke dagen zorgt voor rust.
  • Alle leerlingen eten op school, wat de overgang naar het middagprogramma soepel maakt.
  • De sportieve pauzes stimuleren beweging en ontspanning.

Voor de ouders

  • Flexibiliteit in werkuren: woensdagen zijn nu volledig beschikbaar.
  • Financiële besparing op overblijven en buitenschoolse opvang (BSO).
  • Een duidelijk ritme voor de hele week.

Voor de leerkrachten

  • Werkdrukverlaging omdat er na school meer tijd is voor voorbereiding, overleg en administratie.
  • Alle werkdagen omvatten nu 8 uur, er zijn geen halve dagen meer.
  • Betere werkverdeling en duo-samenwerking door een meer gelijke werkdruk.

Samen aanpassen aan het nieuwe rooster

Hoewel het model succesvol is ingevoerd, vraagt het wel aanpassingen van het team, de leerlingen en de ouders. Door het strakkere rooster is in de bovenbouw minder tijd voor methodische lessen, waardoor leerkrachten meer keuzes moeten maken in wat écht nodig is voor de groep.

Sommige ouders misten een oplaadmoment tussen de middag, vooral voor de kleuters. Ook gaan de kleuters meer uren naar school dan voorheen. Voor ouders van kinderen die op woensdag (of vrijdag in het geval van kleuters) naar de BSO gaan, levert het een kostenbesparing op omdat kinderen korter naar de opvang hoeven. Op andere dagen moeten ouders juist een half uur extra opvang afnemen.

Niet meer terug naar ‘oude’ schooltijden

Bijna alle scholen van onderwijsorganisatie Octant werken inmiddels met het 5-gelijke-dagenmodel. Volgens Kindcentrum Zonnestraal biedt het model zoveel voordelen dat ze niet meer terug willen naar de oude schooltijden. Anouk Spruijt moedigt andere scholen aan om het model te overwegen: "Het biedt rust en structuur voor iedereen. Zowel leerlingen, ouders als team varen er wel bij."