De route van Serhat Ögretmen naar het onderwijs had wat omwegen, maar inmiddels heeft hij zich ontwikkeld tot vakprofessional die met passie voor de klas staat. Serhat neemt deel aan het scholingstraject Pedagogisch Didactisch Handelen voor Vakprofessionals. Wij spraken met hem over zijn reis naar het onderwijs, waarom hij deelneemt aan het traject en zijn verwachtingen ervan.

digiwijzer vos sfeer 21 1400x787Serhat met zijn Digiwijzer-collega's

Serhat (26) werkt als digicoach en lesontwikkelaar bij Digiwijzer en geeft lessen over social media en online veiligheid op basisscholen. Elke les komen leerlingen naar hem toe met nieuwe vragen, vaak over gevoelige onderwerpen. 'De digitale wereld verandert continu dus je moet echt bijblijven. Het is belangrijk dat je inspeelt op de actualiteit en op trends, zodat je in de belevingswereld van kinderen kunt stappen. Ook moet je de wet kennen op dit gebied want ik wil mijn leerlingen wijzen op de strafrechtelijke gevolgen van bepaald gedrag,' vertelt hij.

Uitdagingen in het lesgeven

Serhat staat voor verschillende groepen, waardoor hij veel schakelt en dat brengt uitdagingen met zich mee. 'Elke groep is anders, en je staat constant ‘aan’,' legt hij uit. Onderwerpen als online veiligheid of cyberpesten roepen regelmatig heftige reacties op in de klas en je moet stevig in je schoenen staan om daar mee om te gaan. 'Soms willen ze je ook gewoon even testen als je voor het eerst voor een klas staat. Ik probeer altijd geduldig te blijven en zet ook graag humor in. De kinderen mogen mij meester Ser of meester Kaas ('ser' is het Poolse woord voor 'kaas') noemen en dat breekt meteen het ijs.'

Het liefst staat Serhat voor groep 7. 'De kinderen zitten vaak al langer bij elkaar in de klas waardoor de sfeer veilig en vertrouwd is. Groep 8 kan juist wat onrustiger zijn door de spanning rond de musical en de overgang naar de middelbare school.' Dit soort verschillen in dynamiek zorgen ervoor dat Serhat scherp blijft en zichzelf continu uitdaagt. Iets wat hij graag verder wil uitdiepen tijdens het scholingstraject. 

De reis naar het onderwijs

Serhats hart lag altijd al bij het onderwijs, maar hij koos toch voor een mbo-opleiding in het bank- en verzekeringswezen. Op een kantoor werken paste niet bij hem dus ging hij aan de slag als lasser, samen met zijn vader. Hoewel werken met zijn handen hem beviel en de sfeer in de sector prettig was, wist Serhat dat hij ooit voor de klas zou staan.

Toen hij de stap zette om naar de pabo te gaan, kwamen er nieuwe uitdagingen op zijn pad. 'Ik had al jaren niet in de schoolbanken gezeten en ik vond het hbo best pittig. Het was overweldigend en ik ben gestopt'. Via Lars Toussaint (mede-oprichter van Digiwijzer), een vriend uit zijn voetbalteam, kwam hij bij Digiwijzer terecht en ontwikkelde zich daar tot digicoach en lesontwikkelaar.

Scholingstraject: meer zelfvertrouwen en een frisse blik 

Serhat neemt deel aan het scholingstraject om meer zelfverzekerd voor de klas te staan en met een frisse blik naar zijn lesaanpak te kijken. 'Ik denk dat ik goed ben in mijn werk, maar het is fijn om die bevestiging te krijgen en zeker te weten dat mijn aanpak klopt.' Hij wil het geleerde ook graag doorgeven aan zijn collega’s. 'Ze vragen me vaak om advies, wat best een druk met zich meebrengt.' Serhat focust zich nu op het verbeteren van zijn pedagogische en didactische kwaliteiten tijdens het scholingstraject en op de groei van Digiwijzer. Zijn uiteindelijke doel is om zijn carrière in het onderwijs te vervolgen met een pabo-diploma op zak. 

Volg het scholingstraject

Benieuwd hoe Serhat en andere deelnemers het scholingstraject ervaren? Volg ons op LinkedIn