Op basisschool Grote Beer in Moerwijk draait alles om het ontdekken van talenten. Onder het motto ‘Kijk eens wat ik kan’ krijgen leerlingen de kans om te leren, te groeien en te stralen. Dit inspirerende motto geldt niet alleen voor de leerlingen, ook het team van Grote Beer krijgt de ruimte om hun talenten in te zetten en verder te ontwikkelen. Zo benut de school op een slimme en creatieve manier het talent binnen hun eigen formatie.

Basisschool Grote Beer

 

Onderwijsaanbod verrijken

Grote Beer, onderdeel van Lucas Onderwijs, maakt al vele jaren gebruik van de expertise van diverse vakprofessionals om het onderwijsaanbod te verrijken. Deze professionals verzorgen lessen in uiteenlopende vakken zoals tekenen, handvaardigheid, muziek, Engels, dans, koken, musical en natuur & techniek. Sommige vakken worden in hele groepen gegeven, andere in kleinere groepen, maar altijd tijdens schooltijd.

De vakprofessionals zijn op verschillende manieren aan de school verbonden. Sommige werken als ZZP’er, terwijl anderen in loondienst zijn. Daarnaast werkt de school samen met externe aanbieders zoals Het Talentenhuis en Double Sports om het onderwijs nog meer te verrijken. Het komt ook voor dat een medewerker een dubbelrol vervult waarbij een groepsleerkracht ook vaklessen geeft aan andere groepen. Op deze manier kan een groepsleerkracht zijn of haar talent nog beter benutten en dit zorgt voor meer werkplezier.  

Aansluiten op interesse en expertise

Bij de keuze voor wie een vak gaat invullen, kijkt de school altijd naar de interesses en expertises binnen het team en de bevoegdheid die nodig is. Afhankelijk van het vak kan dit variëren van een gedeeltelijke bevoegdheid, zoals bij muziek, tot een volledige bevoegdheid, zoals bij Engels. In het geval van Grote Beer krijgen de leerlingen Engelse les van een bevoegde groepsleerkracht die ook een opleiding Engels heeft afgerond.

Wanneer je een groepsleerkracht inzet als vakprofessional, bestaat het risico dat deze leerkracht toch voor een reguliere groep moet staan wanneer er uitval is in één van de klassen. Dit omdat men het op Grote Beer een noodzaak vindt dat alle groepen bemand worden door bevoegde leerkrachten. Indien deze noodgreep toch wordt toegepast, dan laten ze het vak niet vervallen, maar gaan ze op zoek naar een goede leerkracht die het vak kan vervangen.

Bij het samenstellen van het vakkenaanbod vraagt de school actief naar de ideeën en ambities van het team. Welke vakken sluiten het beste aan bij de behoeften van de leerlingen? En wie heeft de juiste expertise of passie om deze vakken te geven? Tijdens voortgangsgesprekken krijgen teamleden de ruimte om hun wensen te delen. Als het vak past binnen het curriculum én de formatie, kijkt de school hoe ze die ambitie kunnen waarmaken. Zo benut Grote Beer het talent van iedereen en dit vergroot het werkplezier binnen het team.

Basisschool Grote Beer

Basisschool Grote Beer

 

Meer werkplezier door talent in het team te benutten

Leerkracht Meria de Hullu beaamt dat deze opzet bij Grote Beer goed voor haar werkt: "Al 24 jaar ben ik met hart en ziel kleuterjuf en sinds ik één dag per week creatieve lessen geef aan vijf kleutergroepen, haal ik nóg meer voldoening uit mijn werk. Als voormalig grafisch vormgever vind ik het creatieve aspect van mijn werk het allerleukst. Ik geniet ervan om thematische hoeken te verzinnen, actieve lessen te bedenken en kinderen te laten leren zonder dat ze het doorhebben."

"Met de mantra ‘wij zijn kunstenaars’, stimuleer ik experimenteren en eigen creativiteit. De interactie met de kleuters en hun enthousiasme tijdens de creatieve lessen, maken van vrijdag mijn favoriete werkdag.”

Grote Beer geeft vakonderwijs op verschillende manieren vorm zodat het een waardevolle aanvulling op het bestaande curriculum is. De school geeft groepsleerkrachten de kans om hun ambities waar te maken en hun expertise in te zetten als vakprofessional. Dit is niet alleen een mooie manier om het onderwijs te verrijken, maar ook om leerkrachten enthousiast en betrokken te houden zodat ze langer in het (basis)onderwijs blijven.