Daar pleiten Melissa Bremmer en Emiel Heijnen (lectoren Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) voor in een artikel in de NRC.

De ambities die we hebben met het platform Andersom Den Haag sluiten hierbij aan:

  • Als volwaardig lid van het team bieden vakdocenten veel voordelen: ze kunnen zelfstandig voor de klas staan, kennen de leerlingen en kunnen relaties leggen tussen de culturele omgeving en de wensen van de school.
  • De inbreng van kunstdocenten is pas effectief als die structureel en langdurig is. Geef de vakprofessional de ruimte om zich te verbinden met een specifieke school. Betrek ze bij langere leerlijnen of het schoolbrede curriculum.
  • De inzet kan bekostigd worden uit de bestaande formatie die scholen tot hun beschikking hebben. Het op deze manier invullen van de openstaande vacatures draagt bij aan het verkleinen van het lerarentekort.
  • Zet je leerkrachten in hun kracht, niet iedereen voelt zich bekwaam om de vier kunstvakken (beeldend, muziek, dans en drama/theater) te verzorgen.

Lees hier het volledige artikel.