De Noordwijkse Methode biedt scholen alle ingrediënten waarmee teams zelf hun themaonderwijs vorm kunnen geven. We waren te gast bij Brian Groot van de Haanstraschool in Leiden, een school die al acht jaar lang volgens deze methode werkt.
‘Het doel van het werken met ateliers is om de wereldoriëntatie-vakken in samenhang en op een rijkere, intensievere manier aan te bieden. Daarnaast willen we bereiken dat kinderen meer kunnen groeien en ontplooien in hun talenten.’
Brian Groot, directeur Haanstraschool Leiden
Praktische invulling
In de ochtend gaan de leerlingen van groep 3 tot en met 8 aan de slag met taal, spelling en rekenen en in de middag gaan ze naar een vakatelier waar ze vanuit een overkoepelend thema werken. Deze periode is het thema 'De Ruimte'. Elke leerkracht specialiseert zich in een atelier tijdens het thema. Deze ateliers worden bij dit thema aangeboden:
- Atelier geschiedenis: kies een belangrijke astronoom en maak een rap over zijn leven.
- Atelier natuur: de stand van de planeten en tijdzones op aarde; oefenen met lezen van tijdzones.
- Atelier wetenschap & techniek: astronauten en ruimtevaart; schrijven een betoog over ruimtereizen.
- Atelier aardrijkskunde: de topografie van de ruimte; leren over planeten, sterren, zwarte gaten, lichtjaren en nog veel meer.
Na vier lessen wisselen groep 5 & 6 en 7 & 8 van ateliers en worden de lessen nogmaals gegeven. Ook de kleuters en de leerlingen in groep 3 & 4 houden zich met het thema bezig.
Voordelen
- Door het aanwakkeren van nieuwsgierigheid zijn leerlingen meer gemotiveerd om te leren.
- Door samenhang en aansluiting bij de belevingswereld, wordt er meer geleerd en beter onthouden.
- Leerkrachten kunnen zich specialiseren in het vak waar hun interesse ligt.
- Het digitale volgsysteem zorgt voor een duidelijk overzicht van de kerndoelen per groep en thema.
- De buitenwereld wordt actief betrokken bij de atelierlessen in de vorm van externe professionals voor een gastles of een excursie.
Kennismaken met De Noordwijkse Methode
Bij Andersom Den Haag vinden we het belangrijk om elkaar te informeren en inspireren over het anders omgaan met onderwijstijd.
Wil je graag meer weten over deze vorm van themaonderwijs? Wij hebben op donderdag 29 februari 2024 een beperkt aantal plekken beschikbaar voor een bezoek aan basisschool de Vlashoek in Westmaas om kennis te maken met De Noordwijkse Methode.
Ben jij onderwijsprofessionals en is jouw schoolbestuur aangesloten bij het convenant ‘Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag’, dan nodigen we je graag uit.
Aanmelden kan door een mail te sturen naar