Kinderen leren wanneer zij het zelf ervaren, daar is Michèle van der Laan van overtuigd. De leerkracht van groep 7 en 8 op OBS Benoordenhout haalt graag vakprofessionals van buitenaf de school in om het onderwijs meer tot leven te laten komen.

Om invulling te geven aan burgerschapsonderwijs sloeg zij de handen ineen met Lars Hogendoorn van JuniorJurist Academie om leerlingen op een speelse en educatieve manier in contact te laten komen met regels en wetten. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag (financier) en advocaten van GMW Advocaten.

 

dummy image 

De buitenwereld naar binnen 

Door samen met vakprofessionals betekenisvol onderwijs te geven, zorg je voor meer betrokkenheid onder de leerlingen. Doordat ze de les levendig ervaren, begrijpen ze de lesstof beter en kunnen ze het geleerde beter onthouden.

Michèle haalt een sprekend voorbeeld aan: 'Een vakprofessional die als internetrechercheur werkt, vroeg onze leerlingen om hun ouders te googlen. Eén leerling stuitte op een oude foto van zijn vader tijdens een studentenuitje. Dat zorgde natuurlijk voor een hoop hilariteit in de klas, maar het zet de kinderen tegelijkertijd aan het denken over de impact van social media. Door onderwerpen op een interactieve manier aan te bieden, raken de kinderen meer betrokken en begrijpen ze beter waarom het relevant is in hun eigen leven,' vertelt de leerkracht.

In toga voor de klas 

Hoe maak je het belang van regels en wetten duidelijk aan leerlingen van groep 8? Voor de invulling van het maatschappelijke thema burgerschap, zette Michèle de vakprofessional Lars Hogendoorn van JuniorJurist Academie in om groep 8 van OBS Benoordenhout kennis te laten maken met rechtspraak en waarom het zo belangrijk is. Dat gebeurt in 3 stappen:

    1. Workshop, gegeven door Lars Hogendoorn samen met een echte advocaat als 'guest star'.
    2. Werken met lesmateriaal, begeleid door leerkracht door middel van een handleiding. 
    3. Oefenrechtbank, begeleid door echte advocaten, in toga’s, met waargebeurde (vereenvoudigde) rechtszaken.

De vakprofessionals van de JuniorJurist Academie kunnen lastige juridische onderwerpen eenvoudig uitleggen. De deelnemende 'guest star' advocaten vertellen vanuit hun praktijkervaring hoe het recht werkt en geven tips & tricks die de leerlingen tijdens de oefenrechtbank kunnen inzetten. En met zijn achtergrond als voormalig cabaretier, maakt Lars Hogendoorn van elke workshop een leuk, spannend en kennisintensief feestje.

dummy image

Succesvol samenwerken 

Het project vraagt ongeveer 8-14 lesuren, verspreid over 4-6 weken. ‘Dit betekent dat er tijdens dit project minder tijd is voor bijvoorbeeld aardrijkskunde of geschiedenis omdat we onze voorbereidingstijd en lestijd maar één keer kunnen benutten. Als een project zo'n grote meerwaarde heeft voor de leerlingen en je weet dat het loont, dan zet ik die tijd graag in voor het project,' aldus Michèle.

'Voorafgaand aan het project hebben we veel contact gehad en hebben we heldere afspraken gemaakt. Voor een goede samenwerking is het belangrijk dat we  weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Als er een goede match is tussen de vakprofessional met de school, de klas en het thema, dan geeft dat een enorme meerwaarde voor ons onderwijs.'

Meerwaarde voor leerlingen en leerkrachten

Leerkracht Michèle is enthousiast over de inzet van JuniorJurist Academie en de advocaten van GMW Advocaten die als vakprofessionals een bijdrage leveren: 'Door gebruik te maken van externe expertise kunnen wij als leerkracht profiteren van hun kennis en materialen. Een gastles heeft zoveel meer impact dan een standaard les. Onze leerlingen maken kennis met totaal andere werelden en leren daardoor hun passies en talenten te ontdekken. De vakprofessionals fungeren als rolmodel en geven de kinderen echt iets mee voor de toekomst. Lars van JuniorJurist Academie maakt er een grote entertainmentshow van en houdt de kinderen continu geboeid. Ik zou dit project volgend jaar zeker weer willen doen in groep 8.'

‘Vakprofessionals verrijken de lesdag en zorgen ervoor dat de lesstof beter beklijft’

Michèle van der Laan, leerkracht OBS Benoordenhout


'Van de leerkrachten krijgen wij bijzonder enthousiaste reacties,' beaamt Lars Hogendoorn. 'De invulling die dit project aan burgerschap biedt, vinden ze heel veelzijdig en ze geven aan het heel fijn te vinden dat het zo’n verzorgde, veelzijdige en verdiepende methode is. De leerlingen worden op veel manieren getriggerd om het beste uit zichzelf te halen; zo nodigt het project uit tot samenwerken, informatie ordenen en verzamelen, presenteren, zich inleven in een ander én het leert natuurlijk veel over de rechtsstaat.'

'We krijgen ook terug dat de leerlingen het project geweldig vinden, waarbij de workshop en natuurlijk de oefenrechtbank de absolute hoogtepunten zijn. Vaak geven leerlingen aan dat zij niet alleen veel over het recht hebben geleerd, maar ook dat het recht heel belangrijk en interessant is. De positieve sfeer en de spanning van de oefenrechtbank zijn een onvergetelijke ervaring.'