In deze les hebben het over nepnieuws, echt nieuws en het verschil daartussen. Nepnieuws is de laatste jaren een groter probleem geworden. Mensen zien steeds meer (nieuws)berichten, omdat het gemakkelijker wordt om berichten te verspreiden. Veel mensen kunnen daardoor echt nieuws en nepnieuws moeilijker onderscheiden. De leerling maakt kennis met nepnieuws en ziet in dat een mediaboodschap niet altijd de waarheid bevat. In deze les gaan we vanaf groep 5/6 ook een aantal nieuwsberichten kritisch bekijken en vergelijken met elkaar. Voor jongere leerlingen bekijken we het verschil tussen echte beelden of getekende/geanimeerde beelden om echt van nep beter te kunnen onderscheiden. De leerling brengt het begrip ‘betrouwbaarheid’ in alle gevallen in verband met het begrip ‘media’, vervolgens bespreken we het onderwerp nepnieuws in de klas. Hierdoor worden leerlingen zich bewuster van de betrouwbaarheid van een mediaboodschap en leren zij nepnieuws herkennen. Nadat de leerlingen een video van Digiwijzer hebben gezien, gaan ze aan de slag met een werkblad en gaan we het gesprek aan.
Wat moet je weten
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
(Exacte periode in overleg met de school)
Kosten
Over de aanbieder
We hebben maar één missie: een Digiwijzer Nederland. Iedere leerling, leerkracht en ouder Digitaal Geletterd! Daarnaast zetten wij ons in voor Burgerschap. Samen maken we het verschil!
Meer over: Digiwijzer