Mediawegwijs laat leerlingen van groep 5 op een interessante en laagdrempelige manier kennismaken met digitale geletterdheid.

Het doel van Mediawegwijs? Digitale geletterdheid en mediawijsheid op een passende wijze laten landen binnen elke school. De doorlopende leerlijn Digitale geletterdheid en Mediawijsheid is er voor groep 1-2 tot en met groep 8 en wordt gegeven door ervaren vakdocenten. De lessen zijn ook los of per groep af te nemen.

Voor groep 5 zijn er 7 lessen beschikbaar.

  • Robot huisdieren

    Deze les richt zich op het thema robots. Hiermee gaan we aan de slag door diverse interactieve filmpjes te bekijken van mensen die een robot als huisdier hebben. Welke voordelen heeft dit? Zijn er ook nadelen? Tevens maken de leerlingen kennis met de Talkibots; kleine, interactieve speelgoed robotjes. Aan het eind van de les maken ze een filmpje over het thema, met hierin natuurlijk ook de Talkibot!

  • Het levende sprookje

    Aan de hand van een storyboard in de vorm van een stamboom, ontwerpen de leerlingen een interactief verhaal. Dit wordt gedaan aan de hand van de app Marvel.

  • Game designer

    Deze les richt zich op het thema Gaming. Kinderen gaan aan de slag met het maken van een game en leren hoe deze en oude games zijn opgebouwd uit pixels. Games bestaan al een eventjes en zijn door de tijd heen veel veranderd. Tegenwoordig worden games steeds levensechter. De mensen die deze games maken zijn gamedesigners. Een gamedesigner ontwerpt en bedenkt een game.

  • Holo echt of nep?

    Deze les laat leerlingen ervaren dat het verschil tussen de werkelijkheid en fictie steeds kleiner wordt. Ze leren omgaan met de techniek hologrammen die dit nog meer laat zien. Met behulp van hologramkubussen kunnen ze dit ervaren. Uiteindelijk leren ze ook om bestaande foto's en films om te zetten naar het hologramformaat.

  • YouTube helden

    Kinderen leren spelenderwijs om te gaan met de werking van Youtube.
    Ze kijken en analyseren de verschillende aspecten hiervan die belangrijk zijn voor hun online-identiteit. Daarnaast leren zij videocontent creëren op basis van inspiratiebronnen op Youtube.

  • Deepfake

    Deepfake is een techniek voor het samenstellen van menselijke beelden op basis van kunstmatige intelligentie. Deze techniek wordt gebruikt om bestaande afbeeldingen en video te combineren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld in een video jouw gezicht op dat van andere mensen plakken. Zo kun je bekende mensen iets laten zeggen zonder dat zij dat echt gezegd hebben. De leerlingen bewerken foto's en video's waardoor ze zelf in een video spelen. Als wij deze beeldbewerking kunnen doen welke video's zijn dan nog echt en welke nep?

  • 3D print sprint

    Kennis over de werking en het ruimtelijk inzicht zijn belangrijk voor het werken met 3D printtechnologie. Omdat het werken met een 3D printer duur, tijdrovend en statisch is, werken we in deze les met 3D printpennen. De technische werking is identiek aan een 3D printer, het stimuleert daarnaast de creatieve werking van het brein.

 

 

Wat moet je weten

Burgerschap & persoonlijke ontwikkeling, Media & digitale geletterdheid, Wetenschap & techniek
Groep 5
Tijdens schooltijd, Tijdens vakantie, Na schooltijd
In en om de school
Tijdsduur: 1,5 uur
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
Eenmalig
(Exacte periode in overleg met de school)
Niet nodig
Kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 13, 37, 42, 44, 45, 55

Kosten

Totaalprijs: Losse les van 1,5 uur 200 euro. Hele dag pakket: 3 lessen inclusief pauze begeleiding 450 euro
Verwachte materiaalkosten: Inbegrepen (wij nemen alle materialen mee)

Over de aanbieder

Mediawegwijs biedt een volledig programma Digitale geletterdheid voor alle scholen van Den Haag bestaande uit 49 verschillende lessen. Dit zorgt voor implementatie en borging van digitale geletterdheid binnen de schoolorganisatie.