Het doel van Mediawegwijs? Digitale geletterdheid en mediawijsheid op een passende wijze laten landen binnen elke school. De doorlopende leerlijn Digitale geletterdheid en Mediawijsheid is er voor groep 1-2 tot en met groep 8 en wordt gegeven door ervaren vakdocenten. De lessen zijn ook los of per groep af te nemen.
Voor groep 4 zijn er 7 lessen beschikbaar.
- De binnenkant van robots
Deze les richt zich op de binnenkant van robots. Daarmee gaan we aan de slag door diverse filmpjes te bekijken over (de onderdelen van) robots en door zelf een robot te maken van papier en een stroomkring te maken aan de binnenkant.
- Planner 5D: Mijn droomhuis
De kinderen leren te ontwerpen met belangrijke tools die je daarbij gebruikt. Een kijkje in het leven van een interieur ontwerper. Kinderen kunnen hun eigen creativiteit de loop laten en gaan hun eigen huis opnieuw inrichten.
- Word de DJ
In deze les veranderen de leerlingen in een DJ en componeren een eigen compositie. Robots en technologie worden steeds vaker gebruikt voor het maken en creëen van muziek. Veel DJ's maken al gebruik van tablets op het podium om zo gemakkelijker muziek te kunnen mixen. In de interactieve video's zien we verschillende voorbeelden voorbij komen. Tot slot gaan de leerlingen ook zelf actief aan de slag en componeren hun eigen beat!
- Led button
Een wearable is technologie in de vorm van een apparaatje dat je op je lichaam of je kleding kunt dragen. Denk aan smartwatches, sporthorloges, de Google-bril of lichtgevende sieraden. Ga aan de slag als ontwerper! In de toekomst krijgt onze kleding er waarschijnlijk een functie bij. In deze les gaan de leerlingen nadenken over technologie op kleding.
- Filmgeschiedenis
Deze les gaat over het ontstaan van films en de geschiedenis van de eerste films. De leerlingen gaan een eigen digitale animatie maken. Ze leren hoe je een animatie bedenkt en hoe die vroeger tot stand kwam. Ook gaan ze in de weer met nieuwere technieken om zelf een animatie te maken. In de les komen diverse video's voor over films van vroeger. Tijdens deze les gaan leerlingen het verschil tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld ervaren.
- Digitale verkleedpartij
Een belangrijk deel van iemands imago wordt bepaald door wat er over hem of haar op het internet te vinden is. De leerlingen gaan aan de slag met zelfgemaakte foto's. Ze gaan zichzelf met digitale stickers aanpassen zodat er een nieuw beeld ontstaat. Ze maken hierbij gebruik van een fotobewerkings-app op de tablets. De leerlingen werken hierbij in groepjes, zodat ze elkaar kunnen helpen bij dit proces. Ze moeten digitale elementen aan hun foto toevoegen zodat er een andere persoon lijkt te ontstaan.
- Programeer je vriend
Deze les richt zich op het thema (analoog) programmeren. Wij gaan hiermee aan de slag door een dobbelspel te doen. Hierbij gaan leerlingen commando's opschrijven, die door de andere uitgevoerd zullen worden. Daarnaast zullen ze dit ook in een app doen.
Wat moet je weten
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
(Exacte periode in overleg met de school)
Kosten
Over de aanbieder
Mediawegwijs biedt een volledig programma Digitale geletterdheid voor alle scholen van Den Haag bestaande uit 49 verschillende lessen. Dit zorgt voor implementatie en borging van digitale geletterdheid binnen de schoolorganisatie.
Meer over: Mediawegwijs