Binnen het thema gameverslaafd maken de leerlingen een korte documentaire en interviewen elkaar over gameverslaving. Ook doen ze aan zelfreflectie door middel van een quiz.

Eerst beginnen we met een stukje theorie, daarna gaan we aan de slag met zelfreflectie met behulp van stellingen. Uiteindelijk maken de leerlingen een kleine documentaire en interviewen ze elkaar over gameverslaving. Hiervoor gebruiken we de app 'Kahoot'.

Apps en technologie

  • App: Kahoot
  • App: MyMovie

Leerdoelen digitale geletterdheid

  • Mediawijsheid:
    reflecteren op eigen mediagebruik
    herkennen van de impact van mediagebruik op het menselijk bestaan
  • ICT-basisvaardigheden: creëren van media

Informatie lessen

  • Deze les is onderdeel van een lessenreeks van 49 lessen voor groep 1/2 tot en met 8;
  • De vakdocent kan ingehuurd worden voor één les of een dag in de week met meerdere lessen en/of meerdere groepen;
  • Als je de hele leerlijn digitale geletterdheid afneemt, komt er een half jaar lang iedere week een vakdocent langs om een dag les te geven. Na dat half jaar zijn alle klassen digitaal geletterd!
  • Natuurlijk kunnen we ook een themaweek verzorgen, waarin alle groepen les krijgen van meerdere vakdocenten.

Zie https://mediawegwijs.nl/sbo-lessen/ voor alle 49 lessen.

 

Wat moet je weten

Burgerschap & persoonlijke ontwikkeling, Media & digitale geletterdheid
Groep 6, Groep 7, Groep 8
Tijdens schooltijd, Tijdens vakantie, Na schooltijd
In en om de school
Tijdsduur: Hele dag
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
Heel schooljaar
(Exacte periode in overleg met de school)
Niet nodig
Kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 13, 37, 42, 44, 45, 55

Kosten

Totaalprijs: Losse les van 1,5 uur 200 euro. Hele dag pakket: 3 lessen inclusief pauze begeleiding 450 euro
Verwachte materiaalkosten: Inbegrepen (wij nemen alle materialen mee)

Over de aanbieder

Mediawegwijs biedt een volledig programma Digitale geletterdheid voor alle scholen van Den Haag bestaande uit 49 verschillende lessen. Dit zorgt voor implementatie en borging van digitale geletterdheid binnen de schoolorganisatie.