Goed kunnen plannen, je emoties in de hand houden en ook nog reflecteren op je fouten. Er zijn heel wat vaardigheden voor nodig om te kunnen leren. Toch wordt er juist aan die vaardigheden weinig gedaan op school. Hoeveel energie je als leerkracht, docent, mentor of ouder ook in een leerling stopt, als de basisvaardigheden onderontwikkeld blijken te zijn, blijft de leerling tegen dezelfde problemen aanlopen.
Om precies te zijn, zijn er 11 vaardigheden die het succes van de leerling bepalen, 5 denkvaardigheden en 6 gedragsvaardigheden: de Executieve Functies (EF). Deze vaardigheden sterker maken is cruciaal voor de zelfstandigheid en het succes van de scholier. Bij onderwijscentrum Opnij werken wij al langer met de EF-methoden.
Nu helpen wij ook scholen en andere professionals om deze aanpak compleet te implementeren binnen de onderwijspraktijk.
Onderwijscentrum Opnij wil kennis, vaardigheden en – meer algemeen – de kwaliteit van binnenuit de school versterken. Daarom richt Onderwijscentrum Opnij zich direct tot scholen en profileert zich met haar enorme bron aan praktijkervaring. Het begeleidingsaanbod is direct voortgekomen uit vragen vanuit de onderwijspraktijk. De inhoud van het begeleidingsaanbod sluit dus altijd direct aan op wat er speelt op scholen.
Ook door het bieden van producten zoals de EF-Planagenda, een werkboek voor leerlingen en een handboek voor docenten, kunnen scholen zelfstandig aan de slag. Zo wordt er een bijdrage geleverd aan het verbeteren van de kwaliteit van scholen van binnenuit. Daarnaast leren leerlingen het beste door de kennis en vaardigheden die zij opdoen bij het versterken van EF direct toe te passen in de praktijk. Het EF-aanbod van Onderwijscentrum Opnij is gestoeld op wetenschappelijke inzichten over wat werkt als het gaat om het aanleren van EF. Veel verschillende organisaties, instanties en scholen binnen Nederland werken al vanuit onze visie en onze methode.
Dit alles met als gezamelijk doel:
De leerling (weer) succes laten ervaren.