Op Kindcentrum Da Vinci werkt basisschool Ds. D.A. van den Boschschool nauw samen met gro-up kinderopvang waardoor er een goede synergie tussen onderwijs en opvang ontstaat. Kinderen vinden hier niet alleen een plek om te leren, maar ze kunnen zich in een vertrouwde omgeving breed ontwikkelen. Ook zet KC Da Vinci in op duurzaam opleiden en werken zij met vakprofessionals. Met deze initiatieven pakt KC Da Vinci uitdagingen zoals personeelstekorten en werkdruk in zowel onderwijs als kinderopvang slim aan.

Kindcentrum DaVinci Den Haag

 

Een veelzijdige samenwerking

De samenwerking tussen de Ds. D.A. van den Boschschool, onderdeel van SCOH, en gro-up kinderopvang is ontstaan om tekorten in zowel het onderwijs als de opvang aan te pakken. Er werd gestart met het analyseren van contracten en roosters. Sommige opvangmedewerkers hadden grote gaten in hun werkdag als ze bijvoorbeeld op de voorschoolse en naschoolse opvang werkten of tussendoor moesten wisselen van locatie. Om het rooster beter aan te laten sluiten, worden opvangmedewerkers nu ook ingezet voor de tussenschoolse opvang (TSO). Dit bleek zo succesvol dat zij ook als klassenondersteuner aan de slag gingen. Voor de kinderen is het prettig om vertrouwde gezichten te zien en de opvangmedewerkers krijgen hierdoor de kans om zich breder te ontwikkelen.

‘Opvangmedewerkers van gro-up werken nu dagelijks in de school,’ vertelt Irene de Raad, directeur van KC Da Vinci. ‘Ze starten in de voorschoolse opvang, ondersteunen in de klas, verzorgen de TSO en sluiten hun dag af in de naschoolse opvang. Deze integratie zorgt voor continuïteit en betrokkenheid.’ Eén opvangmedewerker is door deze werkwijze zo geïnspireerd geraakt dat zij de pabo is gaan doen en nu als bevoegde leerkracht voor de klas staat: ‘Na 18 jaar opvang heb ik in het onderwijs een nieuwe uitdaging gevonden. Hier kan ik mij verder ontwikkelen, en ik zou niet meer terug willen.’

Waar voorheen 30% van de opvangmedewerkers doorstroomde naar het onderwijs, ligt dit percentage nu op 93% bij KC Da Vinci.

Obstakels en successen

Het succes van KC Da Vinci ligt in het bevorderen van verbinding. ‘Het team is één geheel, er is geen onderscheid tussen opvang- en onderwijsmedewerkers. Iedereen wordt gelijk behandeld, van borrels tot scholing,’ aldus Irene de Raad. Ook scholing wordt gezamenlijk gevolgd, waardoor er een doorgaande leerlijn van 0 tot 13 jaar ontstaat. Bovendien monitort de school continu of medewerkers nog op hun plek zitten, en biedt waar nodig nieuwe kansen, ook buiten de huidige werkplek.

Het team wordt overal bij betrokken. Er wordt geluisterd naar ideeën en behoeften, zo ook bij de start van de samenwerking. ‘We pakten dit plan aan vanuit gelijkwaardigheid en samenwerking en dat zorgde ervoor dat de verbinding tussen teams soepel verliep. Iedereen kende elkaar al en zag kansen. Het zette medewerkers ook aan het denken over hun eigen werk en ontwikkeling,’ vertelt De Raad.

Hoewel de samenwerking inspirerend is, zijn er ook obstakels. De eisen voor opvangmedewerkers en onderwijsmedewerkers verschillen sterk, waardoor het niet makkelijk is om schoolpersoneel in te schakelen voor de opvang. Daarnaast is het onderwijs non-profit, terwijl de opvang een commerciële instelling is. Het verschil in wet- en regelgeving maakt samenwerken soms complex en zorgt ervoor dat de school genoodzaakt is om de opvangmedewerkers in te huren via de opvangorganisatie.
 kcdavinci 04


Duurzaam opleiden

Naast verbinden en samenwerken, zet KC Da Vinci ook in op duurzaam opleiden onder het motto: ‘Leer van de beste leerkrachten, werk samen en leer van elkaar’. Dat gebeurt op twee manieren:

  1. ‘Draai een dagje mee’. Bij nieuwe vacatures wordt aan het team gevraagd of ze geïnteresseerden kennen. Deze mensen kunnen een dag meelopen om te zien of het onderwijs wat voor hen is. De school doet mee aan ‘Expeditie leerkracht’, een tweedaags programma voor mensen die overwegen om in het onderwijs te gaan werken.
  2. Opleiden van zij-instromers. Samen met Hogeschool Inholland biedt KC Da Vinci trajecten voor zij-instromers aan. Na een assessment volgen zij een betaald opleidingstraject dat vaak langer duurt dan de gebruikelijke twee jaar, zodat zij op hoog niveau kunnen afronden. Veel zij-instromers blijven ook na hun opleiding verbonden aan de school.

Samenwerking met vakprofessionals

De school werkt niet alleen samen met opvangmedewerkers, maar ook met vakprofessionals. Team 1001 verzorgt wekelijks muzieklessen voor alle klassen. Met werkdrukgelden heeft de school twee vaste muziekdocenten aangetrokken. Dit verhoogt niet alleen de kwaliteit van het muziekonderwijs, maar vermindert ook de werkdruk in het team. Doordat groepsleerkrachten steeds minder ondersteuning hoeven te bieden tijdens deze lessen, winnen zij kostbare tijd.